Skin Autumnea designed by Zeus00 of the IF Skin Zone.

Fully Featured & Customizable Free Forums
InvisionFree - Free Forum Hosting
Welcome to Boemeltje. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:

Pages: (13) « First ... 6 7 [8] 9 10 ... Last » ( Go to first unread post )

Content Door Mrvanderwel, Mijn bijdrage aan Uw mooie routes
playertwo
Posted: Oct 21 2009, 08:15 PM

Group: Members
Member No.: 24

Station ziet er keurig uit Jan. Alleen op de letter na, maar dat heb je al opgepakt. Ben even wezen kijken op stationsweb, en het stationsgebouw ligt op een eilandperron, dus helemaal niets mis mee. Zoals je o.a. op deze foto kan zien.
Helaas zijn de letters er inmiddels afgehaald, en vervangen door een NS-logo.
Trainspotters
Posted: Oct 21 2009, 09:09 PM

Turbator

Group: Meesterbouwer
Member No.: 7

Netjes gemaakt Jan met leuke textures.
De wachtkamer namaken is een uitstekend idee en zal het gebouw nog meer cachet geven.
Ga je niet te buiten met de hoeveelheid polies, zo te zien is al aardig wat gebruikt en het nadeel van die dingen is dat ze snel aantikken.
Blijft het station bij deze opzet of maak je ook nog een apart model voor periode IV-V?
Uit bovenstaande post proef ik tenminste dat daar liefhebbers voor zijn.

groet,
TS
mrVanderWel
Posted: Oct 21 2009, 10:23 PM

Member No.: 32

Bedankt Playertwo en Trainspotters voor jullie positieve commentaar.

De foto van Stationsweb is een oude bekende bij mij. Ik heb tabs met oa stationsweb en Het Utrechts Archief op het moment constant open staan om zo nu en dan eens te kijken of ik het wel goed doe. De foto die jij hebt uitgekozen is een mooie plaat waar je ook de wissel naar het goederenspoor kan zien, en de handelinrichting (zie ook http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie...960-1970/153086 ). Kan iemand mij overigens mbt dat exacte type handelinrichting vertellen of het alleen voor de overwegbediening of ook voor seinen wissels en grendels werd gebruikt?

Met betrekking tot de bezorgdheid die bestaat over de polies kan ik melden dat, incl. interieur, de poly-count 848 telt. Is dit een acceptabel aantal, rekening houdende met dat er nog een (gebogen) perron bij komt en waarschijnlijk ook nog bovenleidingmasten daar de masten die toen bij Station Ermelo stonden niet in Rico's setje zitten.

De moderne opzet is niet moeilijk te maken, de letters weghalen en een beetje sleutelen aan de UVW unwrap en het komt al in de buurt. Tegenwoordig staan er wel twee kaartenautomaten onder afdakjes voor het gebouw omdat het oket is gesloten, maar ik geloof dat die als aparte objecten in omloop zijn?

Nogmaals met vriendelijke groet,

Jan
Trainspotters
Posted: Oct 21 2009, 10:48 PM

Turbator

QUOTE (mrVanderWel @ Oct 21 2009, 10:23 PM)
Kan iemand mij overigens mbt dat exacte type handelinrichting vertellen of het alleen voor de overwegbediening of ook voor seinen wissels en grendels werd gebruikt?

Tegenwoordig staan er wel twee kaartenautomaten onder afdakjes voor het gebouw omdat het loket is gesloten, maar ik geloof dat die als aparte objecten in omloop zijn?

De handelinrichting die in Ermelo werd gebruikt ken ik niet.
Wat ik wel weet over de inrichtingen die op het station is dat ze werden gebruikt om uitrijseinen en -wisels te stellen.
Een eventueel aanwezig emplacement werd vanuit het seinhuis bediend.
Ik kan me voorstellen dat op Ermelo de relatief kleine aansluitingen vanaf het station werden bediend.

De kaartenautomaat is inderdaad als apart object te downloaden.

groet,
TS
Psycopax
Posted: Oct 22 2009, 08:21 PM

Member No.: 13

Hallo ,

Dat is werkelijk een een beauty van een station mrVanderWel !
Van mij mogen er meer komen van dat soort stations .

Dat geeft een contentbouwer maar ook een routebouwer weer wat extra zin om wat te doen . ;)

Grtz Gert
Psycopax
Posted: Oct 24 2009, 05:41 PM

Nog even wat .. is er nog een mogelijkheid om die mooie meerpalen te downloaden ?

Die link op page 1 werkt niet meer geloof ik .

Dank U ! ;)
mrVanderWel
Posted: Oct 24 2009, 07:00 PM

Gert, zie mijn email.

Ik hoop dat dit verzoek betekend dat je verwacht binnenkort tijd te gaan hebben om wat screens te maken ;)

Voor anderen die mijn meerpalen of stootjukken willen downloaden en een dode link tegenkomen: stuur mij een mailtje met daarin wat je graag zou willen hebben en of je het per email kan ontvangen en ik stuur het je indien mogelijk zsm toe.

Psycopax
Posted: Oct 24 2009, 07:36 PM

QUOTE (mrVanderWel @ Oct 24 2009, 07:00 PM)
Gert, zie mijn email.

Ik hoop dat dit verzoek betekend dat je verwacht binnenkort tijd te gaan hebben om wat screens te maken ;)

Voor anderen die mijn meerpalen of stootjukken willen downloaden en een dode link tegenkomen: stuur mij een mailtje met daarin wat je graag zou willen hebben en of je het per email kan ontvangen en ik stuur het je indien mogelijk zsm toe.

Dank je wel voor je snelle reaktie !
Jah , ik zal spoedig een screentje plaatsen ;)
Trainspotters
Posted: Oct 25 2009, 01:10 AM

Turbator

Spoedig???

Jemig Gert je weet zelf hoeveel we hier al gemist hebben.
Al die schitterende screens van nieuwe objecten.
Eerlijk gezegd smacht ik al hele een tijd.
(Raar mss maar tis toch anders om ze hier te zien)

Sorry voor de vervuiling Jan :rolleyes:

groet,
TS
mrVanderWel
Posted: Oct 25 2009, 07:55 PM

Sorry voor de vervuiling Jan :rolleyes:

Geen enkel probleem, ik heb zelf ook een aantal objecten op mijn verlanglijstje staan die al een tijdje geleden aangekondigd zijn maar waarvoor ik toch nog geduld moet hebben... -armseinen-

Van een heel andere aard is het volgende, namelijk de oplossing op een mysterie dat ik al een tijdje geleden heb gedeeld met jullie, namelijk de functie van de handelinrichting op het perron van Ermelo.

Foto 1:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie...960-1970/162778

Als ik uw aandacht mag trekken naar foto 1, bron Het Utrechts Archief, MUVA Greetings, etc.

Hierop zien we station Ermelo rond het jaar 1965. Te zien is dat de spoorbomen van spoor 2, richting Amersfoort, zijn gesloten. Er zijn twee overwegen, een over de twee sporen aan de oostkant van het station (te weten spoor 1 en het goederenspoor) en een overweg, over spoor 2, aan de westkant van het station. Deze overwegen liggen in elkaars verlengde zoals op de foto te zien is. Het is dus redelijk te vermoeden dat deze twee overwegen bij elkaar 4 overwegbomen hebben.

Ook zien we op het perron, vlak bij het stationsgebouw, de handelinrichting en, als je het wilt geloven, twee witte vlakken die waarschijnlijk de witte banden om de mast van een eenhoogtesein van het stelsel '46 zijn. Ook zien we een persoon op het perron vlakbij de handelinrichting.

Foto 2:
http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenpla...nfo/ermelo.html

Foto 2 is een verzameling van de sporenplannen van Ermelo van sporenplan.nl. We kunnen zien dat, op de sporenplannen van de periode waarin we geinteresseerd zijn(1949-1966), Ermelo drie sporen kende. De eerder besproken overwegen lagen net links van het perron. Te zien zijn verder twee overloopsporen naar het goederenspoor, een overloopspoor tussen de hoofdsporen en een aftakking van het hoofdspoor naar een kolenloods op het terrein van Veldwijk (gesticht).
Totaal zijn er dus 7 wissels aanwezig en minimaal twee inrijseinen en twee uitrijseinen. Deze sijnen zouden op blokafstand van elkaar kunnen staan en hoeven dus niet aan de uiteinden van de perrons of elders vlakbij het station te staan.

Foto 3:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie...950-1960/164007

Foto 3 toont ons niets meer of minder dan dat er al sinds 1952 lichtseinen werden toegepast op de lijn Amersfoort-Zwolle, en dat de seinen bij Ermelo dus wel eens lichtseinen kunnen zijn.

Foto 4:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie...960-1970/153086

Foto 4 is de al bekende foto van de handelinrichting van Ermelo, opvallende details zijn dat de handelinrichting geen beveiliging heeft tegen tegenstreidige opdrachten (lees: je kan geen tegenstreidige opdrachten geven met de door deze handelinrichting bediende seinen, wissels, grendels of overwegbomen) en dat er 4 handels zijn.

Met handelinrichtingen kan men, zoals gezegd, de volgende dingen bedienen: zeinen, wissels, grendels en overwegbomen. Denkbare combinaties van dingen die door de handelinrichting te Ermelo bediend werden zijn dus:

-Grendels van alle wissels die in de hoofdsporen zitten op 1 wissel na,
-De twee wissels van het overloopspoor tussen de twee hoofdsporen, en twee grendels op die wissels,
-De twee wissels van het overloopspoor tussen de twee hoofdsporen, en twee seinen die die (hoofd)sporen beveiligen,
-De vier overwegbomen.

Een andere opmerkelijkheid die ik denk te zien aan foto 4 is dat de handelinrichting geen voorziening heeft om te zorgen dat de handels niet in een 'middenstand' blijven staan. Dit wil zeggen dat de handels niet alleen in de uiterste standen kunnen worden gezet maar ook in een stand halverwege kunnen blijven staan. Het is mogelijk dat er haken of pallen aanwezig zijn aan de kant van waar de handelinrichting bediend wordt maar dit is niet goed te zien.

Foto 5:
http://www.mijngelderland.nl/uploads/tx_nc...melo_02.JPG.jpg

Deze foto is niet uit te vergroten en dus is het mischien moeilijk om alles te zien. Desondanks is het een nuttige foto omdat het enige informatie geeft over de situatie tn zuiden van de overweg en omdat er, rechtsonder de voorste overwegboom, langs het spoor mogelijk een paaltje voor trekdraadgeleiding te zien is. Mogelijk is er ook een koker te zien waardoor deze trekdraden onder de grond duiken. Deze koker is verder van de overweg dan het paaltje wat alleen zou kunnen betekenen dat de trekdraad naar de overwegboom loopt.

Hiermee wordt het vermoeden dat de handelinrichting bedoeld is om de overwegbomen te bedienen versterkt (nog niet bevestigd daar we niet zeker weten of we wel trekdraadgeleiding zien op de foto). Volgt een laatste beredenering die het vermoeden bevestigd wordt, namelijk dat er over de overweg gerangeerd moet kunnen worden en er is geen paaltje voor handmatige overwegbediening (ala 'sleutel omdraaien en oprijden wanneer bomen gesloten zijn') te vinden op foto 5, dus moeten de bomen van elders bediend worden, dus wordt iedere spoorboom vanaf het perron bediend en wel met de enige inrichting waarmee overwegbomen bediend kunnen worden.

QED

;)
Trainspotters
Posted: Oct 25 2009, 10:16 PM

Turbator

Jan,

Me dunkt een grondige voorbereiding op jouw planning van Ermelo.
Ik kan er geen speld tussen krijgen in ieder geval.
Is jou nog iets bekend van een Post T (al dan niet in het stat. gebouw gevestigd)?

groet,
TS
mmaatthhiijjss
Posted: Oct 26 2009, 08:51 PM

Member No.: 71

mooi station mrvanderwel!
ik heb zelf nog in ermelo gewoond maar dat was later :lol:
van ong.2003 tot 2008 voor de situatie van het station die jij nu aan het bouwen bent ben ik nog ietsjes te jong :111: (ik ben nu 14)

Mathijs
mrVanderWel
Posted: Oct 26 2009, 11:05 PM

Trainspotters,

Op de voorgevel van station Ermelo hing vroeger een 'T' bordje. Voor zover ik weet betekend dit dat er in het stationsgebouw op zn minst een kantoortje voor de treindienstleider zat. Of vanuit het stationsgebouw ook eventuele seinen en of wissels bediend konden worden weet ik niet, misschien stond er wel een of ander eenvoudig bedieningstoestel (te denken valt misschien aan een vereenvoudigde versie van NX).

Mathijs,

Sinds 2003 is er niet zo veel veranderd rond het station van Ermelo, op de aanleg van een parkeerplaats na. Overigens boeit de huidige situatie rond het spoor mij niet zo, ik vind vaak de vroegere situatie veel interessanter, in verband met goederenactiviteiten rond de stations zoals het gesjouw met kolen en zo.

MVG

Jan
mrVanderWel
Posted: Nov 14 2009, 11:00 PM

Even verder met station Ermelo:

Ik heb van het weekend gmax maar weer ter hand genomen en station Ermelo (praktisch) af gemaakt. Enkele screens volgen:

(Posted Image)

Station Ermelo vanuit het Zuidoosten. We zien het perron, een lichtmast, en de hekjes die het perron voor zwartrijders minder aantrekkelijk moesten maken (of zoiets :lol: ). Over de texture van de hekjes ben ik niet geheel tevreden, als men ze bekijkt onder een te grote hoek wordt deze namelijk wit.

(Posted Image)

Ermelo vanuit een andere hoek (Zuidwest dit keer). Hier is redelijk goed te zien dat het perron gebogen loopt. Station Ermelo is gebouwd in een bocht, dit maakt het perron iets moeilijker om te maken. Ook weet ik niet zeker of het perron in die tijd al zo lang was, maar omdat ik geen bewijs voor het tegendeel kan vinden zal ik het maar zo laten. Overigens heb ik, zoals te zien is, het namaken van het interieur opgegeven. De doorzichtige ramen gaven een te groot constast met de andere, niet doorzichtige ramen. En om nou het hele stationsinterieur na te gaan maken vond ik een beetje te ver gaan ;)

(Posted Image)

Nogmaals het perron. De toeschouwer wacht op een trein die niet rijdt 'in verband met een beschadiging aan de rails' :rolleyes: Ik wil nog wat aandacht besteden aan de textures van de perrons en misschien ook nog kijken of ik hier en daar wat polygons weg kan snoepen.

En om ten slotte nog even verder antwoord te geven op de vraag van Trainspotters:
In station Putten, een paar kilometer ten zuiden van station Ermelo, stond in het jaar 1966 nog een stelknoppentoestel in de treindienstleiders post. Deze was in Putten gehuisvest aan het perron, in een ruimte die grensde aan het plaatskaartenkantoor. HUA heeft hiervan een aantal prima foto's waarop te zien is hoe de situatie ongeveer was. Terug naar Ermelo: ik vermoed dat in Ermelo ook een stelknoppentoestel toegepast werd, een NX paneel zal te duur zijn geweest voor een klein station en in Ermelo hoefden alleen maar de inrijd en uitrijd seinen bediend te worden. Op de vrije baan aan beide kanten van Ermelo werd het automatisch blokstelsel toegepast met lichtseinen van het stelsel 1946 (de lichtseinen naar Amerikaans voorbeeld). De post T in Ermelo zal, zoals gezegd, in het stationsgebouw hebben gezeten, in een ruimte die net noordelijk van het plaatskaartenkantoor lag, of in dezelfde ruimte als het plaatskaartenkantoor. in de zijmuren van het station zitten twee deuren, deze geven toegang tot het perron vanuit het plaatskaartenkantoor annex post T.

PS. op het moment is het totale beestje een kleine 2500 polygons waard. Dit is denk ik redelijk zwaar, maar aan de andere kant denk ik, als jullie mij de zelfingenomenheid toestaan, dat men daar ook een mooier station voor krijgt dan tot nu toe gebruikelijk was.
mmaatthhiijjss
Posted: Nov 14 2009, 11:07 PM

Member No.: 71

:drool: heel erg mooi jan ga zo door!

Mathijs
InvisionFree - Free Forum Hosting
InvisionFree gives you all the tools to create a successful discussion community.

Pages: (13) « First ... 6 7 [8] 9 10 ... Last »

Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.1596 seconds | Archive