Skin Autumnea designed by Zeus00 of the IF Skin Zone.

InvisionFree - Free Forum Hosting
Create a free forum in seconds.

Learn More · Register Now
Welcome to Boemeltje. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:

Pages: (3) [1] 2 3  ( Go to first unread post )

wegen GM
basvo100
Posted: Dec 24 2009, 06:36 PM

Group: Members
Member No.: 82

beste ....

ik heb dit ook al gevraagd op trainz.nl,
maar daar waren geen reacties... <_<
mijn vraag (eerder probleem.... :unsure:

bij de bochten, spoorwegovergangen, etc (waar dus auto's over rijden... :D
zit normaal een 'onzichtbare weg' (zoals je vast wel weet)
bij mij is hier de 'normale weg' voor gebruikt als je snapt wat ik bedoel ! :rolleyes:
iemand een idee hoe je dit omdraait ??

verder allemaal fijne kerstdagen en natuurlijk een voorspoedig trainz jaar !

Bas (dat nu ook kerst gaat vieren :D :D )

This post has been edited by basvo100 on Dec 24 2009, 06:37 PM
olaf99
Posted: Dec 24 2009, 08:15 PM

Member No.: 67

Hallo

Misschien de config aanpassen?

Groeten,
Olaf
mrVanderWel
Posted: Dec 24 2009, 09:08 PM

Group: Meesterbouwer
Member No.: 32

Inderdaad Olaf.
Als je in de kuid-table in config.txt kijkt zie een aantal entry's, een daarvan moet <kuid:99999:37001> zijn. Als deze ertussen staat maar het probleem is nog niet opgelost, kijk dan welk object bij deze kuid hoort, dat zou " NW_0S0_Road Invisible' moeten zijn. Is dat niet het geval, download dan de wegenset opnieuw of installeer dit object opnieuw.

MVG,

Jan
JPS
Posted: Dec 25 2009, 01:14 AM

Member No.: 17

Hoi Bas,

Die items die jij noemt (bochten, spoorwegovergangen, etc ) zijn allemaal scenery-items van het type mo-crossing. In de config van die items moet o.a. de daarin gebruikte weg en/of rails vermeld worden. Als die er niet of foutief in vermeld worden of niet geïnstalleerd zijn, gebruikt Trainz daarvoor een standaard weg en/of rail.

Waarschijnlijk wordt het probleem bij de (over)wegen van GM veroorzaakt door een oud type vermelding (Ik heb dit alleen nagekeken bij de overwegen). In de config.txt staat:

(oud)
track <kuid:9:50003>
road <kuid:99999:37001>

In oudere versies van trainz wordt dit nog herkend, maar in TS 2009/2010 niet meer?

Vanaf TRS2004 is er ook een andere manier om de gebruikte weg en/of rails te vermelden. Dat moet dan als volgt:

(nieuw)
attached-track {
track {
track <KUID:-1:15>
vertices {
0 a.track0a
1 a.track0b
}
}
road {
track <KUID:###:####>
0
vertices {
0 a.road0a
1 a.road0b
}
}
}

Bij deze methode worden ook de attachmentpoints (aansluitpunten) voor weg of rail in de config vermeld. Omdat bij de overwegen van GM de namen en het aantal gebruikte attachmentpoints niet bekend zijn, is het nogal lastig om deze items om te bouwen of aan te passen (maar niet onmogelijk).

Groetjes, JPS B)

edit: (oud) en (nieuw) toegevoegd (hoe toepasselijk! ;) )

This post has been edited by JPS on Dec 26 2009, 12:38 PM
basvo100
Posted: Dec 26 2009, 09:37 AM

beste JPS

bedankt dat je reageerde ! (iedereen bedankt !)
maar welke moet ik precies aanpassen ?
sorry heb het nog niet helemaal begrepen

Bas (uit-alle-sneeuw-al-bij-na-weg-Enschede !!)
JPS
Posted: Dec 26 2009, 01:51 PM

Hoi Bas,

Geeft niks als je het niet helemaal begrijpt, het is best een lastige materie. Maar maak je geen zorgen: de oplossing is nabij! En omdat die oplossing ook voor andere Trainzers (inclusief mijzelf) bruikbaar is, ga ik er wat uitgebreider op in.

Eerst een kleine correctie: Als de bijbehorende (onzichtbare) weg niet geïnstalleerd is, kan je zo'n kruising, splitsing of overweg wel plaatsen, maar kan je er geen wegen aan vastmaken.

Een stukje Trainz-geschiedenis: t/m UTC werd voor items van het type mocrossing het oude systeem gebruikt. Bij dit systeem blijft de door de mocrossing gebruikte weg of rail altijd hetzelfde, ook als je er een ander type weg of rail aan vastmaakt.
Van af TRS2004 is het nieuwe systeem in gebruik gekomen. Het voordeel van dit systeem is de nieuwe optie 'useadjoiningtracktype', waarmee de door de mocrossing gebruikte weg en/of rail automatisch vervangen wordt door de weg en/of rail die er (het eerste) aan gekoppeld wordt. Hieronder nog een keer een voorbeeld, maar nu met die optie toegevoegd:

(nieuw)
attached-track {
road1 {
track <kuid:xxxxx:yyyyy>
useadjoiningtracktype 0
vertices {
0 "a.road0a"
1 "a.road0b"
}
}
track1 {
track <kuid:xxxxx:zzzzz>
useadjoiningtracktype 1
vertices {
0 "a.track0a"
1 "a.track0b"
}
}
}
De waarde 0 betekent niet vervangen, de waarde 1 betekent wel vervangen.

Ik heb een testbaantje gemaakt in TS2009 met daarin de overwegen van GM (met oud systeem) en een overweg van mijzelf (met nieuw systeem). Daardoor kon ik testen hoe TS2009 met beide systemen omgaat:
(Posted Image)
V.l.n.r.: Een verbeterde GM-overweg, Originele GM-overweg met/zonder aangesloten weg, Originele eigen overweg met/zonder aangesloten weg.

Wat blijkt? TS2009 (en 2010) herkent het oude systeem niet meer, maar herkent wel de attachmentpoints (a.track0.., a.road0.., enz) en gebruikt dan de aangekoppelde weg en/of rail voor die mocrossing (zie overweg midden-voor). De rail is hier ook vervangen, maar dat zie je bijna niet.
Bij het oude systeem worden ook attachmentpoints gebruikt, maar die hoefden niet vermeld te worden in de config.txt.

Ik heb de overwegen van GM inmiddels omgebouwd naar het nieuwe systeem. De kruisingen en splitsingen heb ik nog niet gedaan, maar dat werkt met hetzelfde systeem. Hoe dat allemaal moet, zet ik in een volgend bericht. Eerst ff een bakkie :coffee: doen...

JPS
Posted: Dec 26 2009, 03:32 PM

Het aanpassen van de overwegen van GM aan TRS2004 en hoger (TRS2006, TRS2007, TC1,2+3, TS2009 en TS2010):

Dit geldt voor alle overwegen: Open de config.txt en verwijder de volgende regels:
mode0 ovwX
(X = 1 of 2 of 3.)

Nu zoek je in die config.txt de regel "soundscript {". Maak boven deze regel een lege regel (bij sommige config's is die lege regel er al). Kopieer vanaf "attached-track" t/m de laatste accolade "}" één van onderstaande stukjes tekst en plak dat stukje tekst in die lege regel.

(enkelspoor)
attached-track {
road1 {
track <kuid:99999:37001>
useadjoiningtracktype 0
vertices {
0 "a.road0a"
1 "a.road0b"
}
}
track1 {
useadjoiningtracktype 1
vertices {
0 "a.track0a"
1 "a.track0b"
}
}
}

(dubbelspoor)
attached-track {
road1 {
useadjoiningtracktype 0
vertices {
0 "a.road0a"
1 "a.road0b"
}
}
track1 {
useadjoiningtracktype 1
vertices {
0 "a.track0a"
1 "a.track0b"
}
}
track2 {
useadjoiningtracktype 1
vertices {
0 "a.track1a"
1 "a.track1b"
}
}
}

(3-sporig)
attached-track {
road1 {
useadjoiningtracktype 0
vertices {
0 "a.road0a"
1 "a.road0b"
}
}
track1 {
useadjoiningtracktype 1
vertices {
0 "a.track0a"
1 "a.track0b"
}
}
track2 {
useadjoiningtracktype 1
vertices {
0 "a.track1a"
1 "a.track1b"
}
}
track3 {
useadjoiningtracktype 1
vertices {
0 "a.track2a"
1 "a.track2b"
}
}
}

Sla nu de gewijzigde config.txt op en klaar zijn de overwegen. Voor TRS2006 en hoger moeten de gewijzigde overwegen ook "gecommit" (Ctrl+M) worden en zijn ze klaar voor gebruik.

Daarmee is het probleem helaas nog niet helemaal opgelost. Overwegen en dergelijke die al geplaatst zijn, worden niet vervangen door de gewijzigde overwegen. Die worden nog steeds met 'foute' weg weergegeven en moeten dan stuk voor stuk vervangen worden.
Misschien kan dat ook op een andere manier, maar dat heb ik nog niet getest: Repareer eerst alle overwegen, kruisingen en splitsingen. Verwijder de route(s) waarop deze items gebruikt worden helemaal uit Trainz (ook de sessies). Start de Content Manager op zodat de database gewijzigd wordt. Sluit de Content Manager en start Trainz, eventueel ook een route en sluit Trainz af. Importeer of installeer de route(s) opnieuw.

Het aanpassen van kruisingen en splitsingen gaat op bijna dezelfde manier. Het stukje tekst dat erbij moet, ziet er iets anders uit:

(voorbeeld!!)
attached-track {
road1 {
useadjoiningtracktype 0
vertices {
0 "a.road0a"
1 "a.road0b"
}
}
road2 {
useadjoiningtracktype 0
vertices {
0 "a.road1a"
1 "a.road1b"
}
}
}

De belangrijkste verschillen: "useadjoiningtracktype 0" moet hier altijd gebruikt worden, anders wordt de onzichtbare weg vervangen door de weg die op de kruising aangesloten wordt.
Bij kruisingen, splitsingen en bochten worden er vaak meerdere attachmentpoints gebruikt en/of worden er sommige dubbel gebruikt. Het bovenstaande voorbeeld is waarschijnlijk wel te gebruiken voor een gewone kruising met 2 x rechtdoorgaand verkeer (road1 en road2). Bij een splitsing worden er één of meerdere attachmentpoints dubbel gebruikt. In het voorbeeld zou er bij "road2" dan "0 a.road0a" moeten staan.
Bij bochten is er maar één road nodig, maar die heeft dan meerdere attachmentpoints om de onzichtbare weg in een mooi bochtje te leggen:
0 "a.road0a"
1 "a.road0b"
2 "a.road0c"
3 "a.road0d"
enz.

Met bovenstaand verhaal zijn in ieder geval GM's overwegen aan te passen en met wat geëxperimenteer zijn de kruisingen en dergelijke ook wel te doen. Mocht dat dan toch niet lukken, laat het dan maar weten. Meld dan wel ff het kuid-nummer van zo'n probleemgeval.

Succes, JPS B)

This post has been edited by JPS on Dec 28 2009, 12:09 PM
leen
Posted: Dec 26 2009, 03:46 PM

Screenshot Meester

Member No.: 3

Een behoorlijk ingewikkeld stuk dus. Maar met jouw uitleg moet het lukken. Dank je wel dat je dit hebt willen uitleggen en uizoeken JPS. Ik weet zeker dat hier een hoop mensen wat aan hebben.

Groeten,
Leen

This post has been edited by leen on Dec 26 2009, 03:46 PM
mrVanderWel
Posted: Dec 26 2009, 05:12 PM

Dank voor de uitleg JPS, ik liep net tegen het probleem aan (denk ik) toen ik een overweg wilde gebruiken in trainz en het spel er voor de verandering maar weer eens mee ophield. Het had iets te maken met de attachment points vermoed ik want het probleem deed zich voor toen ik een stuk spoor aan de overweg wilde koppelen.

Nah, ga eens kijken of het nu wel werkt en anders maar een onbewaakte overweg hoor, mensen hebben niet voor niets ogen dus die trein zien ze wel aankomen :lol:
Trainspotters
Posted: Dec 26 2009, 05:38 PM

Turbator

Member No.: 7

Alweer zo'n goed stuk service verlening op deze site!
Dank je JPS.

groet,
TS
JPS
Posted: Dec 26 2009, 06:28 PM

Graag gedaan, Boemelaars! :lol:

@ mrVanderWel: Dat probleem bij jou? Ging het daarbij ook om GM-materiaal? Ik heb bij het testen van die overwegen ingebouwde wegen gebruikt en niet die van GM, want die heb ik (nog) niet geïnstalleerd in TS2009.

Groetjes, JPS B)
olaf99
Posted: Dec 27 2009, 10:15 AM

Member No.: 67

Hallo

Goede service!

Groeten,
Olaf
basvo100
Posted: Dec 27 2009, 10:38 AM

beste JPS

dat is een uitleg !
super bedankt... ik ga straks kijken of het werkt !
alsnog bedankt !
dit is heel handig bij mijn nieuwe project: Enschede !!

Bas
mrVanderWel
Posted: Dec 27 2009, 11:41 PM

JPS, het ging inderdaad om GM content (id # 99999 geloof ik). Het probleem is opgelost door jouw uitleg te volgen, bedankt :)

Overigens heb ik ook de snap-to-grid waarde weg gehaald en de rotate step op 0.1 gezet, maar ik denk niet dat dat problemen met attachment points kan geven.
JPS
Posted: Dec 28 2009, 12:42 PM

:D Goeie Tip!!
Overigens heb ik ook de snap-to-grid (snapgrid 0.5) waarde weg gehaald en de rotate step op 0.1 gezet, maar ik denk niet dat dat problemen met attachment points kan geven.
No problem! :D

De meeste content van GM begint met kuid:99999, maar er zijn er ook een paar met een 'fout' nummer: kuid:999999 (een 9 meer).

Ik had in een bericht hierboven een foute bewering gedaan, maar heb de tekst (en het voorbeeld) aangepast en hier nog een keer: Bij kruisingen en splitsingen moet altijd "useadjoiningtracktype 0" gebruikt worden, anders wordt de onzichtbare weg van die kruising of splitsing vervangen door de weg die op de kruising aangesloten wordt.

Inmiddels heb ik er nog een aantal omgebouwd:

= Drempels en overgangsstukken =

(Posted Image)

Verwijderen uit de config.txt:
mode0 w......

Toevoegen:
attached-track {
road1 {
useadjoiningtracktype 0
vertices {
0 a.road0a
1 a.road0b
}
}
}

= Bochten =

(Posted Image)

Verwijderen uit de config.txt:
mode0 w......

Toevoegen:
attached-track {
road1 {
useadjoiningtracktype 0
vertices {
0 a.road0a
1 a.road1a
2 a.road2a
3 a.road3a
4 a.road3b
}
}
}
DealsFor.me - The best sales, coupons, and discounts for you

Pages: (3) [1] 2 3 

Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.1347 seconds | Archive