Skin Autumnea designed by Zeus00 of the IF Skin Zone.

Free Forums. Reliable service with over 8 years of experience.
InvisionFree - Free Forum Hosting
Welcome to Boemeltje. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:

Mini tutorial "Search Filter", Hoe te gebruiken
Zwabberaar
Posted: Jun 27 2008, 06:52 PM

Group: Admin
Member No.: 1

Gisteren las ik op het Auran forum over het bestaan van een "search filter" in Trainz. Niet eerder had ik van zo'n filter gehoord en aangezien ik mij dood erger aan de slechte zoek mogelijkheden in "Surveyor" heb ik even uitgezocht hoe deze "tool" te gebruiken is.

Allereerst: Deze functie is alleen ingebouwd in TRS06 + SP1 en in Trainz Classics

Okay, laten we eens kijken in surveyor. De gele pijl wijst naar een "filter" icoontje in de taakbalk boven in het scherm. Als je daar op drukt verschijnt er een nieuw window op je scherm.

(Posted Image)

Als je nu bijvoorbeeld een gebouw wilt zoeken in de ellenlange rij van objecten in je simulator dan loop je al gauw tegen problemen aan. De zoekmachine in deze menu's zijn, om het voorzichtig te zeggen, niet erg goed. Voordat je het weet ben je uren kwijt met het zoeken naar dat ene gebouw dat je graag op die bepaalde plaats wilt zetten.

Kijk eens naar het extra "filter" window dat verschenen is. Daar zijn wat extra zoek functies zichtbaar: Era, Author en Region. Era = tijdvak ( per decenium ), Region = Land en Author spreekt voor zich. Al moet je daar wel zelf een waarde invullen en dat hoeft bij de twee andere mogelijkheden niet.

Nou wil ik graag de boerderij van iceman2117 plaatsen, maar weet niet meer hoe dit object heet en dus ook niet waar tussen de duizenden objecten ik het moet zoeken. Als ik nu bij "Author" de naam "Iceman2117" invul dan verschijnen in de objectenlijst van het "Object Menu" ( F4 ) alle en alleen de objecten van Iceman2117. Dat is heel wat makkelijker zoeken en binnen een paar seconden weet ik weer dat het "Bauernhof" heet

zie hier:

(Posted Image)

Dit maakt zoeken een stuk makkelijker, maar toch kan het heel wat beter nog. Voorheen hernoemde ik objecten in CMP zodat ze voor mij makkelijk terug te vinden zouden zijn. Echter hoe meer objecten je hebt hernoemd, hoe sneller het oude probleem ook weer opduikt want je kan nou eenmaal niet alles onthouden ( ik niet tenminste ).

Eigenlijk zou het mogelijk moeten zijn om diverse "sleutelwoorden" te gebruiken om objecten te filteren. En dat kan!

Het vergt wel wat werk.

1. Open CMP
2. zoek het object dat je wilt wijzigen
3. Open het object in explorer ( het kan ook in CCP maar dat programma werkt heel vaak niet bij mij)
4 Open de config.txt in kladblok
5. kijk naar onderstaand screenshot

(Posted Image)

Wat we hier moeten doen is een extra regel aan de config toevoegen. Zoals je kan lezen moeten we de container category-keyword toevoegen en deze één of meerdere waarden geven.
In mijn voorbeeld heb ik de waarden: Erik en Iceman2117 gebruikt. Tussen twee afzonderlijke waarden moet een punt-komma ( ; ) teken gebruikt worden. Ook moet de volledige waarden regel tussen aanhalingstekens ( " " ) gezet worden.

Vergeet niet op te slaan met Ctrl+S en in CMP het object vast te leggen met Ctrl+M

Sluit CMP af en open de simulator. Als we nu de "search filter" openen en in het grote lege vlak "Erik" Invullen, dan verschijnt in het object menu al die objecten die ik het "keyword" Erik meegegeven heb. Als ik een tweede keyword toevoeg dan zullen alleen die objecten getoond worden die beide keywords in de config.txt hebben staan.

Illustratie:

(Posted Image)

Dit is toch een hele verbetering lijkt mij. Het kan nog makkelijker echter. Je kan ook de zelfgemaakte filters opslaan.

Klik op "Saved Filters"
Klik op "save"
vul het lege vakje in naar wens en druk op het vinkje.

zie maar:

(Posted Image)

Als we nu in het "Object Menu" naar de zoek functie kijken zien we de naam terug die we gebruikt hebben voor het door ons gemaakte filter:

(Posted Image)

Misschien zijn er nog wel meer mogelijkheden met deze functie, maar dit is wat ik zo gauw uitgevogeld heb toen ik op het Auran forum over deze functie las.

Veel plezier en succes!

Psycopax
Posted: Jun 27 2008, 08:04 PM

Group: Meesterbouwer
Member No.: 13

Hey Zwabberaar ,

Das weer een mooi stukje werk van je , dat je dat even deelt met de rest ...
Nu kunnen we sneller gaan bouwen .. en zijn idd niet meer zoveel tijd kwijt ,
opzoek naar een bepaald object .

Dank U !!

:)
Zwabberaar
Posted: Jul 1 2008, 11:12 AM

Graag gedaan Gert. Het blijkt dat het nog makkelijker kan dan ik heb uitgelegd in de eerste post.

Toen ik bedacht hoe handig het "search filter" is, vond ik het vreemd dat je de keywords als tekst in de config moest inpassen.

Dat is dus niet zo.

Ik kende CMP blijkbaar nog niet goed genoeg om te weten dat het een mogelijkheid heeft om direct "keywords" aan een object ( dus ook aan de config ) toe te voegen.

Hoe je dat doet staat hieronder beschreven:

1. Open een menu door middel van een rechtermuisknopdruk op het object:

Kies "Edit keywords"

(Posted Image)

2. Nu wordt een nieuw window geopend die aangeeft welke keywords er bij het object horen en er is een mogelijkheid om met de "ADD" knop kywords toe te voegen. Ook hier geldt dat de keywords gescheiden dienen te worden met een ; ( punt-komma ) of een , ( komma )

(Posted Image)

3. Als je nu in het "search" menu kiest voor "keywords" en in het lege vlak één of meerdere keywords invult dan tovert CMP ( net als in trainz ) die items te voorschijn waar dat betreffende keyword aan toegevoegd is.

(Posted Image)

Content Management blijkt toch best goed te werken.
Psycopax
Posted: Jul 1 2008, 04:01 PM

Haha...weer wat geleerd , bedankt Zwabberaar !! ;)
leen
Posted: Jul 1 2008, 04:53 PM

Screenshot Meester

Member No.: 3

:huh: Zou zoiets ook mogelijk zijn voor 2004?
Zwabberaar
Posted: Jul 1 2008, 05:04 PM

QUOTE (leen @ Jul 1 2008, 03:53 PM)
:huh: Zou zoiets ook mogelijk zijn voor 2004?

Nope. Dit is een functie die alleen in TRS06+SP1 en in TC zit ingebouwd.

Zwabberaar
Posted: Jul 23 2008, 06:42 PM

Nu ik bezig ben met het opnieuw installeren van al mijn content na de komst van TC3 heb ik mij voorgenomen zo veel mogelijk gebruik te maken van de toevoeging van keywords.

Iets waar ik een hoop tijd mee kwijt dacht te zijn. Met duizenden objecten in CMP ben je wel even zoet met stuk-voor-stuk de keywords toe te voegen. Gelukkig hoeft dat niet. Je kan namelijk aan een hele groep kuids één of meerder keywords toevoegen. Hoe? Kijk maar mee.

Hier een plaatje waarbij er wel al een keyword is, maar ik er meer wil toevoegen:

(Posted Image)

Door de items te selecteren die ik allemaal dezelfde keywords wil toebedelen selecteer ik die doorze aan te klikken en onderwijl de CTRL-knop ingedrukt te houden (als je alle bestanden wil selecteren dan tik je er één aan en druk vervolgens op CTRL+A).

Hier zie je dat ik drie items geselecteerd heb. Met de rechtermuisknop tik ik één item aan en selecteer "edit keywords". Vervolgens druk je op "add" en vul je de keywords in. Klik op "ok" en klaar.

(Posted Image)

Het resultaat is dat elk van de geselecteerde items nu dezelfde keywords heeft en je weer minder tijd in CMP en meer in de simulator kan doorbrengen.

(Posted Image)
Psycopax
Posted: Jul 23 2008, 09:23 PM

Weer een hele nette uitleg , en vooral bruikbaar ( teminste als het voor 06 werkt ).

Goed bezig Zwab ! ;)
Zwabberaar
Posted: Jul 23 2008, 10:08 PM

QUOTE (Psycopax @ Jul 23 2008, 08:23 PM)
Weer een hele nette uitleg , en vooral bruikbaar ( teminste als het voor 06 werkt ).

Goed bezig Zwab ! ;)

Het zou moeten werken voor TRS2006+SP1 en voor TrainzClassics. Ik ben er erg blij mee want door een paar handige keyword instelling ben je niet meer uren bezig om dat bepaalde item in de ellenlange lijst terug te vinden.
Trainspotters
Posted: Jul 23 2008, 10:55 PM

Turbator

Member No.: 7

Het is een verrekt handige tool.
Nah mijn Ned Trainz heeft geen SP1, zal eens kijken of het met 2007 lukt.

groet,
Trainspotters
Zwabberaar
Posted: Jul 23 2008, 11:03 PM

QUOTE (Trainspotters @ Jul 23 2008, 09:55 PM)
Het is een verrekt handige tool.
Nah mijn Ned Trainz heeft geen SP1, zal eens kijken of het met 2007 lukt.

groet,
Trainspotters

Ahum ... 2007 IS 2006+SP1 ;)
DealsFor.me - The best sales, coupons, and discounts for you

Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.2056 seconds | Archive