Skin Autumnea designed by Zeus00 of the IF Skin Zone.

InvisionFree - Free Forum Hosting
Free Forums. Reliable service with over 8 years of experience.

Learn More · Register Now
Welcome to Boemeltje. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:

illegale downloads?
Trainspotters
Posted: May 8 2008, 10:29 PM

Turbator

Group: Meesterbouwer
Member No.: 7

Vandaag gelezen op het Auran forum.
Voor de doorzetters van deze railsimulator een site om nog even snel wat vanaf te plukken.

http://www.udoschoenbeck.de/index.html

Overigens wordt onder de trainz link ok nogal wat geplaatst zonder de goedkeuring van de rechthebbenden. De jongens van IberTrainz hebben al officieel geprotesteerd. Mike zal misschien ook zijn bezwaar kenbaar maken.

groet,
Trainspotters

Zwabberaar
Posted: May 8 2008, 10:48 PM

Group: Admin
Member No.: 1

Mike zal zijn beheersing van het Duits moeten ophalen ben ik bang. :NSDAP:

Ik heb alle hoop op een goed vervolg inzake de Kuju simulator al lang opgegeven. Nadat ik het geprobeerd heb om iets met deze simulator te doen raakt ik ernstig meer gefrustreerd dan tijdens mijn eerste ervaringen met Trainz.

Heb je misschien ook een link naar het topic op de auran site? Ik kan hem of niet vinden, of ik "mag" niet op dat forum komen.

Laat maar: http://forums.auran.com/trainz/showthread.php?t=25894
Zwabberaar
Posted: May 9 2008, 11:23 PM

Der lieber Udo heeft zich heel wat op zijn hals gehaald. De hele Trainz community staat op zijn achterste benen. Zo veel zelfs dat men helemaal vergeet een aantal basis regels in acht te nemen. Het plaatsen van persoonlike gegevens op het internet, zonder toestemming, is MEER strafbaar dan het plaatsen van een downlaod link van zogenaamde met copyright beschermde frutsels.

Natuurlijk doet Staff op de Auran site al uren helemaal niets aan deze kwestie. Het zal mij niet verbazen als Loco Boco en zijn kornuiten helemaal niet weten dat dit strafbaar is en dat het nog maar de vraag is of wat Herr Udo doet strafbaar is.

Het is misschien een interessante discussie om te zien of wij uit kunnen vogelen hoe dit nou precies zit. Ik denk dat velen meer gedreven worden in hun ideeën door een gevoel van "goodwill" en "respect" dan dat er daadwerkelijk rechtsmatige overtredingen plaats vinden.

Ik zal eens kijken of ik ergens dit lange weekend een discussie met wat discussiepunten op touw kan zetten. Ik ben wel benieuwd naar een ieders mening en waar die mening op gebaseerd is. Misschien is het corrigeren van GM content een goed onderwerp in deze?
leen
Posted: May 10 2008, 04:05 PM

Screenshot Meester

Member No.: 3

Ey Zwab,
Allereerst gefeliciteerd met je prijs. Rete cool jongen. :)
Een discussie voor verbetering, mmm, daar ligt me nog iets van in gedachte. Maar goed, andere site, andere regels ;) Misschien kan ik ook nog melden dat ik totaal niet kan bouwen, dus vergeef me wanneer ik als een echte amateur overkom.

Zoals ik er tegenaan kijk is een creatie ontstaan door de vindingrijkheid, het doorzettingsvermogen en de kennis van zijn maker. Het lijkt me dan dus ook logisch dat alle eer (of kritiek natuurlijk) naar de bouwer gaat. Ook zal er, zeker wanneer het payware betreft, niets zonder toestemming van de bouwer aan worden veranderd. Dat is een algemeen standpunt waar de meeste zich wel in kunnen vinden denk ik.

Maar wat nu als de creatie in een andere versie niet werkt en de maker is niet meer actief? Gelden deze "regels" dan nog? Het lijkt me een dilemma, want deze creatie zal dan uitsterven, omdat het niet meer gebruikt kan worden. Is het dan wel zo verkeerd om het content aan te passen, zodat er een tweede leven mogelijk is? Volgens mij zou "ja" hier wel erg hypocriet overkomen, want ik zie in bergen screenshots van 2006 wel verschillende trienen van bijvoorbeeld GM die zonder aanpassing toch echt daar niet in werken. En als je dan de content hebt aangepast, mag hem dan verspreiden, of moet iedereen het originele content aanpassen? Hoe dan ook het resultaat is het zelfde.

Een reskin is ook zo'n verhaal. Wanneer ik iets zou kunnen maken wat zo veel mensen waarderen dan zou ik er totaal geen moeite mee hebben wanneer er een reskin van werd gemaakt, mits de bron (moi dus in dat geval) maar wordt vermeld. Het is wel het zelfde content natuurlijk, maar hoe ver wil je dan gaan. GM heeft als freeware bijvoorbeeld de 1100 uitgebracht. Betekend dit dan ook dat niemand meer een 1100 mag maken??? Lijkt me sterk. En wanneer hij dat dan doet, moet er dan een geheel nieuwe config worden geschreven die absoluut niet het zelfde is als het bestaande bestand? Ik zou niet weten waar dat goed voor was.

Kijk voor de gein nou eens op http://rc-sim.de. Dit is een flight simulator site waar ook een soort van contents worden gebruikt. Ook hier gelden regels, maar daar wordt niet zo'n halszaak van gemaakt als bij Trainz. Gevolg een bere goede site waar iedereen elkaar op een normale manier helpt en corrigeerd.

Nou een heel verhaal en misschien zie ik dingen over het hoofd, maar ik hoop dat meer mensen zich hier over uitlaten. Een zeer interessant onderwerp lijkt me.

Groeten,

Leen
Trainspotters
Posted: May 10 2008, 09:31 PM

Turbator

QUOTE (Zwabberaar @ May 9 2008, 11:23 PM)
Het plaatsen van persoonlike gegevens op het internet, zonder toestemming, is MEER strafbaar dan het plaatsen van een downlaod link van zogenaamde met copyright beschermde frutsels.

Naar mijn beste weten is het op het web plaatsen van persoonlijke gegevens strafbaar. Of dit ook geldt voor gegevens die al op het web beschikbaar zijn is twijfelachtig. Met weinig moeite kan je hier zelf ook achter komen.
Overigens zover ik heb begrepen gaat het niet om het geven van een downloadlink. Het schijnt zelfs zo te zijn dat deze heer sommige zaken onder eigen kuid uitbrengt. Tja dan praten wij hiet toch echt over piraterij wat dan in de kiem moet worden gesmoord.

QUOTE (leen @ May 10 2008, 04:05 PM)
Maar wat nu als de creatie in een andere versie niet werkt en de maker is niet meer actief? Gelden deze "regels" dan nog? Het lijkt me een dilemma, want deze creatie zal dan uitsterven, omdat het niet meer gebruikt kan worden. Is het dan wel zo verkeerd om het content aan te passen, zodat er een tweede leven mogelijk is? Volgens mij zou "ja" hier wel erg hypocriet overkomen, want ik zie in bergen screenshots van 2006 verschillende trienen die zonder aanpassing toch echt daar niet in werken. En als je dan de content hebt aangepast, mag hem dan verspreiden, of moet iedereen het originele content aanpassen? Hoe dan ook het resultaat is het zelfde.

Dilemma!!! Verdeelde meningen. Ik geloof niet dat hier een officieel standpunt voorhanden is. Ik kan je slechts mijn standpunt weergeven. Het zou mij worst zijn wat met mijn content gebeurd indien ik niet meer actief ben en bijv een heel anders werkend Trainz 2009 wordt uitgebracht. Mijn email adres wordt gebruikt voor allerlei zaken zodat die dan nog wel in de lucht is. Verzoeken komen dan altijd nog aan. Wordt er niet gereageerd dan heb ik achteraf ook geen recht van spreken.

Reskin idem dito, totaal geen probleem indien maar duidelijk blijft wie de oorspronkelijke bedenker/bouwer was het geheel. Persoonlijk heb ik een tijd terug een rijtuig gereskind tot een viertal NS restauratie. De oorspronkelijk bouwer gaf zijn toestemming maar is, dacht ik, niet meer actief voor in de community.

Natuurlijk kan je nog steeds een 1100 bouwen. Zolang het een nieuwe creatie is kan en zal niemand daar over vallen. Een nieuwe config maken is niet noodzakelijk zolang de content maar goed werkt. In beide of in 1 variant van het spel.

groet,
Trainspotters
leen
Posted: May 10 2008, 09:49 PM

Screenshot Meester

Ey Trainspotters,

Tja, dat bedoeldeik dus met "als een echte amateuroverkomen". Geen ideehoe het bouwen van een content gaat. Sorry dat ik het niet begreep van die 1100 bouwen. Eigenlijk ging ik er van uit dat een content altijd op de zelfde manier in elkaar zit. :wacko: Weer wat geleerd dus. Maar wat ik me wel afvraag is hoe jij het zou vinden wanneer er een werksuk van jou is "aangepast", terwijl je nog WEL actief bent? Oh, ehhh, gewoon interesse in je antwoord hoor, ik ga nix reskinnen. :D

Greetz,

Leen
Trainspotters
Posted: May 10 2008, 10:38 PM

Turbator

QUOTE (Trainspotters @ May 10 2008, 09:31 PM)
Reskin idem dito, totaal geen probleem indien maar duidelijk blijft wie de oorspronkelijke bedenker/bouwer was het geheel.

Zie hier mijn reaktie.
Geen probleem zolang men mij maar noemt in de config.

Zal je zelfs vertellen dat ik wat dat onderwerp betreft nog wat leuks in gedachten heb.

leen
Posted: May 10 2008, 10:55 PM

Screenshot Meester

Je maakt me nieuwsgierig. Heb je een website waar e.e.a. te zien is?

Greetz,

Leen
Zwabberaar
Posted: May 19 2008, 08:17 PM

Leen,

Wilko heeft ( nog ) geen eigen website waarop zijn kunsten te bewonderen zijn, maar zo'n beetje alles wat Wilko gemaakt heeft is of hier of op Trainz.nl te zien.

Wat betreft onze vriend Udo lijkt het erop dat de collectieve inzet van menig Trainz content maker op de Auran site zijn vruchten heeft afgeworpen. Van de site kan niets meer gehaald worden en Udo zelf geeft aan tot september of vakantie te zijn.

Wordt vervolgd, denk ik.
leen
Posted: May 19 2008, 09:24 PM

Screenshot Meester

Van Trainspotter heb ik wel zo'n beetje alle wat er ooit op Trainz.nl stond Erik, alleen toen ik e.e.a. voor 2004 opnieuw van de site wilde halen, omdat ik zo stom was om alles voor 2006 te commiteren, zag ik dat Trains al z'n downloads er af had gehaald. Net als AO (dat zal well langer geleden zijn denk ik) Arie en Steven. Tja, dat was ff balen. De site van Udo ben ik vanmiddag toen ik thuis kwam van m'n werk nog even op geweest, kan je nagaan hoe snel zoiets gebeurd... Ik hoop zeker op een vervolg.

Greetz,
Leen

This post has been edited by leen on May 19 2008, 09:25 PM
Trainspotters
Posted: May 19 2008, 10:23 PM

Turbator

Na al het gesteggel met Jan voor - en vele harde PM's achter de schermen is het spul op mijn verzoek uit voorzorg verwijderd. Ik voelde er weinig voor om een ban te krijgen zonder verder nog over mijn content te beschikken.
Alle content is sindsdien voor iedereen beschikbaar na het sturen van een mail of PM.

groet,
Trainspotters
leen
Posted: May 20 2008, 05:03 PM

Screenshot Meester

Ja Trainspotters, dat kan ik je ook niet kwalijk nemen; ik had het zelfde gedaan hoor. Het is ook geen verwijt naar jou, maar het zijn mooie creaties waar een hoop mensen Trainz.nl voor bezoeken. Wanneer zulke dingen wegvallen, dan weet je toch dat mensen de interesse in je site verliezen? En ik weet inmiddels dat je altijd mensen ter wille bent.

Groeten,
Leen
DealsFor.me - The best sales, coupons, and discounts for you

Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.1293 seconds | Archive